המעבר לעבודה מהבית הופך נפוץ יותר ויותר, ועסקים קטנים רבים בוחרים להקים משרד או קליניקה ביתית, אך עיצוב עסק דורש מחשבה ותכנון כדי לספק סביבת עבודה יעילה ונעימה. אם אתם מנהלים עסק קטן, אין צורך במרחבים ענקיים או במשרדים מפוארים. דווקא משרדים קטנים יכולים להשתלב בקלות בבית – עם עיצוב פנים מתאים שייצור את האווירה והפונקציונליות הנדרשת.
תכנון נכון: מה ההבדל בין עמדת עבודה למשרד ביתי
עמדת עבודה רגילה, שנועדה לעבור על מיילים או לעבוד מהבית באופן זמני או אפילו היברידי, לא מתאימה לעסק רציני. תכנון משרד בבית מצריך חשיבה רחבה יותר. משרד עסקי אמור להיות אזור מרווח, שיאפשר לנהל שיחות טלפון חשובות, לקיים פגישות זום, ולהזמין לקוחות או עובדים לפגישות פרונטליות. לכן, חשוב להתאים את העיצוב לצרכים הפרטניים של העסק, וליצור חלל שיאפשר לכם לעבוד בצורה ממוקדת ופרודוקטיבית.
איזה סוג עסק נשקול להכניס אלינו הביתה?
- כל עסק טיפולי כגון: רפואת קהילה, רפואה משלימה, רפואה נפשית, טיפולים משפחתיים, טיפולי גוף כגון: קוסמטיקה ואיפור.
- משרד/ קליניקה שעובד עם מס' לקוחות מועט בו זמנית כמו יעוץ מס, הנהלת חשבונות, גישור, אימון ולווי עסקי/ כלכלי, הוראה פרטית, סטודיו צילום, עיצוב פנים וכו'
- כאשר המשרד/ קליניקה/ סטודיו לא צריכים להכיל יותר מידי עובדים, כלומר בעל העסק שגר בבית ולעיתים עוד אחד או שניים, בד"כ לא יותר מזה.
מה הפונקציות הנדרשות לעסק שלנו?
בבואנו לתכנן עסק בבית נצטרך לתכנן את הפונקציות השונות ולענות על שאלות על מנת להבין מה נצטרך מבחינה תכנונית, לדוגמא:
- לכמה שולחנות עבודה נזדקק? ומה גודלם?
- האם כל שולחן עבודה יכיל מחשב? אולי שניים?
- האם דרוש מסך טלוויזיה? מקרן?
- האם דרושה מדפסת? לגודל 4A או יותר
- איזו תאורה דרושה?
- אלו חללי אחסון דרושים לעסק?
- אלו תשתיות מיוחדות דרושות?
- האם דרושה פינת קפה?
- האם דרושים שירותים?
מספר מידות ועובדות חשובות:
ממדי שולחן עבודה: גובה – גובה משטח עליון של שולחנות ברב החנויות הוא 75ס"מ. הטווח צריך לנע לרב לרב בין 73-76ס"מ אך ניתן בהחלט להתאים אותו לגובה המשתמש הספציפי. עומק – ממדי המשטח הוא בממוצע 120ס"מ אורך על 60ס"מ עומק. רצוי עומק של 70-80ס"מ אם ניתן, כדי שיהיה ניתן להרחיק את המסך כמה שרוצים וכדי שיהיה מקום למקם על השולחן דברים נוספים. במקרה של בעיית מקום אפשר להתפשר עד 50ס"מ אבל לא יותר. ולא דיברנו אם צריך או לא שלוחה או/ו מדף מקלדת.
טלוויזיה: היום פחות נהוג להשתמש במקרן כאשר ניתן לחבר את הטלוויזיה למחשב ע"י כבל HDMI, ובשביל זה נרצה אולי לחצוב שרוול (קוברה( מהטלוויזיה לעמדת המחשב. כיום יש כבר טלוויזיות חכמות אשר יכולות להתחבר למחשב דרך wi-fi. רצוי להתייעץ עם יועץ תקשורת.
תאורה: אנחנו צריכים תאורה שוטפת לחלל העסק כולו, אך יש צורך גם בתאורה ממוקדת לעמדות עבודה. תאורה משרדית לרב היא לבנה (קרה( ובבית לבנה חמה ולעיתים גם צהובה. מכוון שאנחנו בעסק בבית אני ממליצה גם כן להשתמש באור לבן חם – 3000K.
חללי אחסון: תלוי בעסק ובמה שצריך לאחסן, אני יכולה לספר לכם שגודל קלסר ממוצע הוא בעומק 28-30ס"מ, רוחב 8-10ס"מ וגובה של 35ס"מ
מיקום – האם יש חלל פנוי? האם נרצה לפנות?
אם חשבנו להכניס עסק הביתה, סיכוי גדול שיש חלל שאנחנו חושבים עליו, חדר שהתפנה או שאנו מתכוונים לפנות. אם מדובר בחלל פתוח שאנו רוצים לסגור יש לחשוב על אופן סגירת הקיר, אם זה בקיר של ממש (נכון במקרה של טיפול כל שהוא( או יתכן שנרצה לסגור בבניה קלה כמו זכוכית או מחיצה אחרת במקרה של עסק אחר. אם חשבנו להכניס את העסק לבית/ דירה חדשים יש לתכנן את הכנסת העסק מראש. נושא נוסף לחשיבה, האם חשוב לנו לצרף לעסק חלל נוסף? כמו חדר/ פינת המתנה? או אזור של גינה או מרפסת.
כיצד תתבצע הכניסה לעסק?
כניסה נפרדת עבור עסק בתוך הבית היא פריבילגיה שלצערנו לא תמיד יכולה להתממש וחשוב להתעקש עליה כשהכרחי ליצור הפרדה מוחלטת מהבית. כשמדובר בדירה או בבית חדש אפשר בהחלט לתכנן את זה מראש. בבניה רוויה הוספת דלת, מאתגרת אף יותר, אבל לעיתים עם חזון ותעוזה אפשר לדרוש אופציה כזו עוד לפני חתימת החוזה, (זה מצריך את היזם/ קבלן לפנות לקבלת אישורים נוספים). יש מיקרים שדלת נוספת לא אפשרית אבל אפשר ליצור כניסה פנימית או ,הובלה מבנית לעסק כבר מהכניסה לבית, הכל שאלה של תכנון. מתי חשוב שנתכנן כניסה נפרדת? בעיקר כשמדובר בכמות לקוחות גדולה יותר שעשויה להמתין, או כשמדובר ברופא קהילה ומדובר בפציינטים חולים שאנחנו לא רוצים להכניס אלינו הביתה, או טיפול נפשי שבו החולים רוצים להימנע מחשיפה.
מה תהיה הנראות של העסק שלי
אז בדיוק כפי שמעצבים בית גם על עיצוב העסק יש לשים דגש. אבל בניגוד לבית שכל מה שחשוב זה מה יעשה לי טוב ומה יהיה לי נעים בעין ונוח פונקציונאלית, בעסק יש חשיבות גדולה גם למה אני רוצה לשדר ללקוח. איזו תחושה אני רוצה כשהלקוח יקבל כשהוא נכנס אלי לעסק?
וייב טוב וקליל? נינוחות מרגיעה? חיבור לטבע? רצינות? האם אני רוצה לשדר יוקרה? או עממיות? האם אני רוצה לשים דגש על אלמנט מסוים? האם אני רוצה שבמבט אחד יבינו במה העסק שלי עוסק? או להסתפק ברמיזה מתוחכמת? ובתוך כל זה לא לשכוח שאנחנו נמצאים בעסק הזה מרבית שעות היום ולכן יש חשיבות רבה שיהיה לנו נעים.
כאשר קיים חיבור ויזואלי לבית שלנו, הגיוני שנרצה לקשר את עיצוב העסק לעיצוב הבית בניגוד למצב שבו אנחנו חוצצים לגמרי בין העסק לבית ואז עיצוב העסק יכול להיות שונה מאד מעיצוב הבית.
יצירת אמירה עיצובית בעסק הביתי
עיצוב עסק ועיצוב משרד מודרני הוא לא רק פונקציונלי אלא גם יוצר אמירה אישית ומקצועית. גם אם אתם עסק קטן או בתחילת הדרך, חשוב ליצור רושם על לקוחות ועל עצמכם. משרד ביתי מעוצב ישדר רצינות, ייצור אווירה מקצועית, ויגרום ללקוחות להרגיש שאתם עסק רציני ומקצועי.
זקוקים לעזרה?
מתלבטים כיצד להכניס את העסק הביתה ולעצב משרד שיתאים לכל הצרכים שלכם? בשביל זה אני כאן, כדי למקסם את החלל שלכם, לבחור ריהוט מתאים, וליצור סביבה עבודה נעימה ומעוצבת שתתמוך בכם ובהצלחה של העסק.
רוצים לראות איך עסק בבית נראה? (זה שנוצר מלוח העיצוב שבתמונה), מוזמנים להיכנס לפרויקט: עסק לפוטו תרפיה באזור השרון להכניס את העסק הביתה


